۱۳۹۱ دی ۱۶, شنبه

یک هفته با جامعه کارگری/ ۶۷ درصد کارخانجات تعطیل است؛ اما نرخ بیکاری همچنان سه میلیون


تعطیلی کارخانجات و بیکار شدن کارگران روز به روز در حال افزایش است. بر اساس اخبار اخیر اتاق های بازرگانی استان های کشور، ۶۷ درصد واحدهای صنعتی کشور تعطیل شده‌اند که این رقم ۵۹۳۱ واحد صنعتی در کشور را شامل می شود. بر اساس این گزارش به طور متوسط بین ۳۰ تا ۹۰ درصد واحدهای صنعتی در استان‌های مختلف کشور تعطیل شده‌اند. در میان استان‌ها خراسان رضوی با ۱۱۴۰ واحد صنعتی تعطیل شده، فارس با ۹۰۰ واحد صنعتی تعطیل شده، لرستان با ۱۱۰۰ واحد صنعتی تعطیل شده، آذربایجان غربی با ۵۲۵ واحد صنعتی تعطیل شده و یزد با ۵۶۰ واحد صنعتی تعطیل شده بیشترین تعداد ورشکستگی را به نام خود ثبت کرده‌اند....

کلمه – گروه کارگری: تعطیلی کارخانجات و بیکار شدن کارگران روز به روز در حال افزایش است. بر اساس اخبار اخیر اتاق های بازرگانی استان های کشور، ۶۷ درصد واحدهای صنعتی کشور تعطیل شده‌اند که این رقم ۵۹۳۱ واحد صنعتی در کشور را شامل می شود. بر اساس این گزارش به طور متوسط بین ۳۰ تا ۹۰ درصد واحدهای صنعتی در استان‌های مختلف کشور تعطیل شده‌اند. در میان استان‌ها خراسان رضوی با ۱۱۴۰ واحد صنعتی تعطیل شده، فارس با ۹۰۰ واحد صنعتی تعطیل شده، لرستان با ۱۱۰۰ واحد صنعتی تعطیل شده، آذربایجان غربی با ۵۲۵ واحد صنعتی تعطیل شده و یزد با ۵۶۰ واحد صنعتی تعطیل شده بیشترین تعداد ورشکستگی را به نام خود ثبت کرده‌اند.
به گزارش کلمه، با وجود این همه تعطیلی کارخانجات و اخراج کارگران که صورت می گیرد، مرکز آمار ایران بیکاری در سطح کشور را ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده است. مرکز آمار ایران یک ساعت کار در هفته را شغل محسوب کرده و برای توجیه این رفتار خود به قوانین بین الملی در این حوزه استناد می کند. عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران در این مورد گفته بود: “ما در این زمینه برای اینکه بتوانیم آمارهای رسمی ارائه کنیم، باید از تعاریف بین المللی سازمان جهانی کار استفاده کنیم.”
مسئولان دولتی در تعیین میزان بیکاری در حالی به قوانین سازمان بین الملی کار استاد می کنند و “بیکاری مطلق” را به نام بیکاری به مردم اعلام می کنند، که حاضر نیستند سایر مقاوله نامه های این سازمان همچون مقاوله نامه ۸۷ را بپذیرند و رعایت کنند.
بر اساس مقاوله نامه ۸۷ “کارگران و کارفرمایان بدون هیچ گونه تبعیضی می توانند آزادانه و بدون اجازه قبلی، سازمان های خود را تشکیل دهند یا به سازمانهای موجود بپیوندند و تنها ملزم به رعایت اساسنامه های مصوب سازمانهای مزبور باشند. سازمانهای کارگری و کارفرمایی حق دارند آزادانه اساسنامه و آئین نامه های خود را تدوین کنند؛ نمایندگان خویش را در آزادی کامل برگزینند؛ چگونگی اداره امور و فعالیت خود را تنظیم کرده و برنامه عملی خویش را طرح ریزی کنند. مقامات دولتی نیز باید از هر گونه مداخله ای که منجر به محدودیت این حق یا اشکال در اجرای قانونی آن شود، خود داری کنند.” آیا مقامات دولتی حاضرند که به این بخش از قوانین سازمان بین الملی کار هم تن دهند و حق سازمان یابی مستقل مردم بر اساس کار را به رسمیت بشناسند؟ یا اینکه تنها بر اساس منافع خود بخش های از قوانین بین الملی در حوزه کار را گزینش کرده و اجرا می کنند؟
اخراج کارگران
اصفهان بدنبال بحران در خودرو سازی‌ها و کارخانه‌های قطعه سازی، از ۶۵۰ کارگر کارخانه همگام خودرو آسیا ۳۰۰ نفر از آنان از اول سال جاری بصورت تدریجی از کار خود اخراج شده‌اند و بر شدت کار در این کارخانه افزوده شده است. این کارگران از شهریور تا سوم دی ماه جاری دستمزدهای خود را دریافت نکرده بودند و از سوی دیگر کارفرما بطور غیر قانونی مرخصی سالیانه کارگران را کاهش داده و بمدت ۱۵ دقیقه ساعت کار روزانه را افزایش داده است به همین دلیل کارگران این کارخانه در اعتراض به شدت کار و عدم پرداخت دستمزد‌هایشان روز سوم دی ماه بمدت یک روز بطور یکپارچه‌ای دست به اعتصاب زدند و در مقابل درب اداری کارخانه دست به تجمع زدند. در این اعتصاب صیادی مدیر عامل کارخانه به کارگران اظهار داشت: شرکت های اصلی یعنی ایران خودرو و ایساکو و ساپکو بابت تولیدات کارخانه به درستی پول به ما نمی‌دهند و ما هم پول نداریم که به شما بدهیم هرکاری می‌خواهید بکنید!
ساوه از صبح روز شنبه نهم دی ماه ۱۲۰۰ کارگران کارخانه نورد لوله صفا دست به اعتصاب زدند و مقابل کارخانه و فرمانداری تجمعات اعتراضی برپا کردند. این کارگران شش ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند. روز دوشنبه بدنبال این اعتصاب و عدم توجه مسئولین کارخانه به خواست کارگران، آنان با روشن کردن لاستیک درب ورودی کارخانه را نیز بستند و حوالی ظهر طی تماسی با فرمانداری ساوه مسئله خلف وعده کارفرما را با فرماندار این شهر در میان گذاشتند. فرماندار ساوه در این تماس تلفنی به نقل از کارفرما اعلام کرد سه ماه از دستمزد معوقه کارگران به حساب شان واریز شده است. این در حالی است که هیچ پولی به حساب کارگران واریز نشده بود.کارگران اعتصابی و معترض برای پی گیری این ادعاها به فرمانداری رفتند اما مسئولین فرمانداری از پذیرش کارگران خودداری کردند و کارگران در عکس العمل به این وضعیت اقدام به بستن خیابان مقابل فرمانداری کردند. در پی این اقدام اعتراضی از سوی کارگران بلافاصله مسئولین فرمانداری درب این نهاد را به روی کارگران باز کردند و پس از مدتی فرماندار ساوه با حضور در میان کارگران به آنان اعلام کرد ما تلاش خواهیم کرد یک ماه از دستمزدهای شما پرداخت شود و بیست کارگر اخراجی پروفیل ساوه نیز بر سر کارهای خود بازگردند و در ادامه از کارگران خواست به اعتصاب خود پایان دهند. اما این اظهارت فرماندار با اعتراض شدید کارگران مواجه شد و آنان اعلام کردند ما شش ماه دستمزد معوقه داریم نه یک ماه و تا زمان پرداخت دستمزدهای مان به اعتصاب خود ادامه خواهیم داد. در چهارمین روز اعتصاب ۱۲۰۰ کارگر کارخانه نورد لوله صفا ۲۵۰ مهندس و کار‌شناس این کارخانه نیز به کارگران اعتصابی پیوستند.
قزوین کارگران رسمی کارخانه لامپ الوند، با میانگین سوابق ۲۰ سال کار که از دی‌ماه سال ۸۵ طی دو مرحله جمعاَ ۱۸ ماه بیمه بیکاری دریافت کرده‌اند، با نزدیک شدن به خاتمه دوره استفاده از بیمه بیکاری، با ارسال نامه‌ای به دو نهاد کارگری استان قزوین و ایلنا، اعلام کرده‌اند کارفرمای این کارخانه با استفاده از بیکاری‌های بی‌دلیل و متناوب کارگران، ابزار تولید، مواد اولیه و زمین کارخانه را به فروش رسانده است و همچنین بخشی از کارخانه را بدون انتقال کارگران به کارخانه مجاور فروخته است.
حوادث کار
در هفته گذشته با استاد به معدود اخبار راه یافته به رسانه ها تعداد شش کارگر به دلیل حوادث در حین کار کشته شدند. شامگاه یکشنبه حوالی ساعت ۱۸، انفجار کپسول صنعتی در کارخانه سیمان شاهرود ۲ کارگر و یک پیمانکار را کشت. وقوع این حادثه بطور تقریبی مصادف بود با کشته شدن یک کارگر شهرداری در حادثه تصادف با خودرویی در آزاد راه آزادگان تهران که طی این حادثه چهار کارگر دیگر شهرداری که در حاشیه آزاد راه مشغول به کار بودند نیز به شدت مصدوم شدند. در ‌‌کرج نیز کارگر جوانی به دلیل سقوط در چاهک آسانسوری در یک مجتع مسکونی پنج طبقه کشته شد. در تبریز و در میدان کاه فروشان، سرای قریش شهر کارگری بین جک بالایی پرس و پایه ثابت دستگاه گیر کرد و امدادگران با استفاده از دستگاههای پمپ هیدرولیکی و جک‌های تلسکوپی جسد او را از داخل دستگاه خارج کردند.
زندانیان کارگری
رضا شهابی فعال کارگری و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه هیجدهمین روز اعتصاب غذای خود را در زندان اوین سپری می کند. رضا شهابی باوجود وضعیت بد جسمی و طی ملاقات با خانواده اش از ادامه اعتصاب غذای خود خبر داد و تاکید کرد تا زمان صدور مرخصی به اعتصاب غذا و داروی خود ادامه خواهد داد. این فعال سندیکایی به دلیل فعالیت های کارگری به ۶ سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت های کارگری و پرداخت ۷ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است و در اعتراض به توهین و بدرفتاری ماموران زندان و عدم انتقالش به بیمارستان برای ادامه درمان بیماری اش دست به اعتصاب غذا و دارو زده است.
علی نجاتی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در هفته گذشته به شعبه چهارم دادیاری دادگاه انقلاب سنندج احضار شد. این احضار پیرو محاکمه وی در شعبه اول دادیاری دادگستری شهرستان شوش در ۲۹ مهر ماه سالجاری صورت گرفته است. بر اساس سی دی که ماموران امنیتی از منزل این فعال سندیکایی ضبط کرده اند، علی نجاتی سال گذشته سفری به استان کردستان داشته و در آنجا سخنرانی کرده و ترانه محلی «دایه دایه وقته جنگه» را خوانده‌ است. قاضی این دادگاه این ترانه را حماسی و تحریک کننده نامیده است و برای تحقیفات پرونده و سی دی را به دادگستری استان کردستان فرستاده است. از ۲۹ مهر ماه سالجاری تاکنون این چهارمین بار است که علی نجاتی و همسرش شهناز سگوند به دادگاههای انقلاب در شهرهای شوش، دزفول و سنندج احضار و با اتهامات واهی مورد بازجویی و محاکمه قرار می‌گیرند. اولین محاکمه علی نجاتی به جرم مسافرت به کردستان و خواندن سرود «دایه دایه» در یک مهمانی در این شهر در حالی صورت گرفت که وی تنها یک ماه قبل از آن از زندان آزاد شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر