۱۳۹۱ دی ۲۳, شنبه

یک هفته با جامعه کارگری/ ادامه تجمع های اعتراضی کارگران مستقل؛ حمایت تشکل های غیرمستقل کارگری از مرتضوی


چکیده :سازمان تامین اجتماعی یک سازمان غیردولتی است و سرمایه آن متعلق به جامعه کارگری است و ریس و اعضای هیات امنای آن نیز می باید از طرف خود جامعه کارگری انتخاب شود. ولی متاسفانه سالهاست که دولت بر این سازمان دست انداخته است و رئیس سازمان از جانب دولت انتخاب می شود. این در حالی است که دولت یکی از بزرگترین بدهکاران به تامین اجتماعی است....

کلمه – گروه کارگری: در هفته ای که پشت سر نهادیم، جامعه کارگری با رفتاری از تشکل های رسمی کارگری مواجه شد که برگ دیگری از بی تعهدی این تشکل ها نسبت به حقوق کارگران را نشان داد.
به گزارش کلمه، کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران سراسر کشور و کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان تهران و ده ها تشکل های کوچکتر در نامه ای خطاب به رهبری ضمن دفاع از اقدامات سعید مرتصوی، متهم در پرونده جنایت کهریزک و قتل زهرا کاظمی، در سازمان تامین اجتماعی، خواستار ابقاء وی بر ریاست سازمان شدند. این تشکل ها در نامه شان مرتضوی را مدیری “باکفایت، حقوقدان، لایق، کاردان، متعهد و دلسوز”معرفی کرده اند.
مرتضوی در بدو ورودش به این سازمان، با استناد به قانون پنجم توسعه، پیش نویسی را برای تغییرات قانون تامین اجتماعی آماده کرده بود که علاوه بر افزایش سن بازنشستگی تا ۵ سال، منجر به افزایش ۲ درصدی سهم حق بیمهٔ کارگران و محدود شدن خدمات رایگان به بیمه شدگان می‌شود. جمع آوری امضا در دفاع از یک مقام دولتی در حالی توسط تشکل‌های رسمی کارگران انجام می‌شود که جامعه کارگری ایران در ماه‌های گذشته بیش از هرزمان دیگری با دغدغه‌هایی چون کاهش قدرت خرید، فقدان امنیت شغلی، بروز حوادث حین کار و حذف جنبه‌های حمایتی قوانین کار و تامین اجتماعی مواجه است.
این نامه در حالی به امضا تشکل های کارگری رسیده است که برخی از امضاء کنندگان عنوان سمت حقوقی خود در تشکل مروبطه شان را نمی دانند و “دبیر” را به “دبیر کل” به جامعه کارگری معرفی می کنند. ناصر برهانی در حالی در این نامه خود را با عنوان “دبیر کل هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور” معرفی کرده است که چنین مقامی در این تشکل کارگری اساسا وجود ندارد. در فرمی که در سایت وزارت کار تحت عنوان “صورتجلسه تعین سمت اعضای هیات مدیره کانون شورا‌ها” آمده، عنوانی به نام “دبیر کل” قید نشده و تنها عنوان دبیر آمده است. در این فرم سمت‌ها به ترتیب با عناوین “رئیس هیات مدیره، نایب رئیس، خزانه دار و دبیر” قید شده‌اند.
این اقدامات سندی است بر بی تعهدی تشکل های کارگری دولت ساخته نسبت به حقوق کارگران و عدم التزام به سه جانبه گرایی. تشکل های کارگری به عنوان یک ضلع مثلث سه جانبه گرایی حق دفاع و حمایت از مقامات دولتی و یا کارفرمایی را ندارند. سازمان تامین اجتماعی یک سازمان غیردولتی است و سرمایه آن متعلق به جامعه کارگری است و ریس و اعضای هیات امنای آن نیز می باید از طرف خود جامعه کارگری انتخاب شود. ولی متاسفانه سالهاست که دولت بر این سازمان دست انداخته است و رئیس سازمان از جانب دولت انتخاب می شود. این در حالی است که دولت یکی از بزرگترین بدهکاران به تامین اجتماعی است.
اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بیانیه ای از این اقدام تشکل های کارگری دولت ساخته انتقاد کرد. این تشکل کارگری در بخشی از این بیانیه نوشته است: جامعه کارگری باید بداند که سرنوشت آنان به دست چه کسانی سپرده شده و از این رهگذر چه هزینه سنگینی را پرداخت می‌کنند. دیری نخواهد پائید که خورشید حقیقت طلوع خواهد کرد و واقعیات آشکار خواهد شد و آنروز روز پاسخگویی به سوالاتی بسیار سخت است.
این اتحادیه با انتقاد از سکوت و بی تفاوتی جامعه کارگری به این اقدامات در ادامه بیانیه اش اظهار داشت: “متاسفانه در این وادی تشکلات کارگری و بازنشستگی در سطوح استانی و عالی که قاعدتا باید وکیل و سخنگوی کارگران و بازنشستگان باشند سر در لاک خود فرو برده و خود را به فراموشی زده اند. آنان که با گرفتن امتیازات از دولت و دولتمردان و به قیمت تثبیت جایگاه زیر بار این توافقات ننگین که تاریخ در آینده راجع به آن قضاوت خواهد کرد، رفته و به بهایی ارزان جامعه کارگری و بیمه شدگان را مورد معامله قرار دادند طومار حمایت امضا میکنند و در عوض عضویت هیات مدیره شرکتهای بزرگ را مصادره میکنند. و با کمال تاسف جامعه کارگری غافل از معامله ای که برای حقوق آنان صورت میگیرد در لاک بی تفاوتی فرو رفته و از طرفی ایراد بزرگتر به دولتی است که داعیه عدالت اجتماعی دارد و شعار عدالت محوری ان گوش فلک را کر کرده است ولی زر و زور را وسیله قرار داده که هر کجا خواست از این ابزارها استفاده کند و نظر خود را اعمال کند.”
نگرانی از اطلاع رسانی رسانه ها
در هفته گذشته تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران از دسترس خارج شده است. این تشکل کارگری در بیانیه ای که به این منظور صادر کرده، نوشته است: “سایت اتحاد یکی از معدود سایت های کارگری در داخل کشور است که بدون وابستگی به نهادهای قدرت و با توجه به شرایط سختی که بر پیشروان جنبش کارگری تحمیل شده است در ابعاد نسبتا قابل قبولی اقدام به انتشار اخبار کارگری از کارخانه ها و مراکز تولیدی کشور میکند و در انعکاس مبارزات کارگران نقشی مهم و پیشروانه دارد. هزینه های اداره این سایت بر دوش کارگرانی است که در فقر و تنگدستی زندگی میکنند و با زدن از سفره های خالی خود آنرا سر پا نگهداشته اند. بدون تردید اقدام به هک سایت اتحاد از عهده هیچکس الا دشمنان طبقه کارگر بر نمیاید. اینان ساده انگارانه و خام اندیشانه در پی پاک کردن صورت مسئله مطالبات انسانی و بر حق کارگران هستند و به همین دلیل در اقدامی زبونانه با هک سایت اتحاد در صدد آن بر آمده اند تا با جلوگیری از انتشار اخبار مبارزات کارگران و آرای آنان سدی در برابر پیشروی جنبش کارگری ایجاد کنند اما و بی تردید کارگران ایران بدون سایت اتحاد و معدود سایتهای کارگری مستقل دیگر، لحظه ای در دفاع از حقوق انسانی خود درنگ نخواهند کرد و در مبارزات بر حق خود هر روز و هر لحظه سازمانیافته تر از پیش به میدان خواهند آمد و ما نیز در اتحادیه آزاد کارگران ایران نخواهیم گذاشت سایت اتحاد خاموش شود.”
در استان ها چه می گذرد؟
قزوین ۲۴ کارگر رسمی کارخانه ابر صنعتی ایران ۲۱ ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند. این کارگران که دارای سابقه کاری بین ۱۶ تا ۲۸ سال هستند. کارفرمای این کارخانه در ۲۰ مهر سال گذشته شرکت را تفکیک کرده و همه سالن‌ها را رهن و اجاره داده است. این درحالی است که با شکایت کارگران این شرکت در توقیف کارگران بوده است.
رشت بیش از ۵۰ نفر ازکارگران گروه صنایع پوشش ایران به نمایندگی از سایر کارگران دیگر کارخانجات این شرکت، روز ‌ شنبه ۱۶ دی‌ماه در اعتراض به عدم اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد و یک ماه تاخیر سازمان‌مند (سیستماتیک) در پرداخت حقوق، مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند.
اهواز جمعی از کارگران کارخانه “کاغذسازی کارون” و روز دوشنبه ۱۸ در اعتراض به بی‌توجه‌ای مسئولان در رفع مشکلات‌شان، در مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع زدند. کارخانه کاغذسازی کارون پس از واگذاری به بخش خصوصی در سال ۸۵ به دلایل نامعلومی تعطیل شد و کارفرمای جدید تصمیم به اخراج ۲۰۰ کارگر گرفت. در سال ۸۹ دوباره کارگران اخراجی دعوت بکار شدند اما پس از گذشت چهار ماه دوباره کارخانه تعطیل شد و مجددا ۲۰۰ کارگر تا امروز بیکار و بلاتکلیف مانده‌اند. کارگران این واحد تولیدی علاوه بر اینکه خواستار دریافت مطالبات سنواتی خود از سالهای ۸۰ تا ۸۵ هستند، فعالیت مجدد این واحد تولیدی و بازگشت به کار را خواستارند.
همزمان با تجمع کارگران کارخانه کاغذسازی کارون، کارگران کارخانه قند و تصویه شکر اهواز نیز برای دومین روز پیاپی تجمع اعتراضی برگزار کردند. ۵۰ کارگر کارخانه قند اهواز در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایا و سایر مطالبات ۲۵ ماهه خود روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته در مقابل درب ورودی ساختمان استانداری تجمع کرده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر