۱۳۹۲ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

پارازیت‌اندازی ماهواره‌ای تهدیدی جدی علیه آزادی رسانه‌ای است



خبرگزاری هرانا - به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، شماری از رسانه‌های بین‌المللی با صدور بیانیه مشترکی اعلام کرده اند که در حال حاضر، آزادی رسانه ای با بزرگترین چالش از زمان جنگ سرد مواجه شده است.
در این بیانیه، بی بی سی همراه با شبکه های بین المللی رادیویی و تلویزیونی در فرانسه، استرالیا، آمریکا، آلمان، ژاپن و هلند ابراز نگرانی کرده است که در حالی که برخی حکومت‌ها در صدد مسدود کردن دسترسی به برنامه های خاصی در کشورهای خود هستند، "پارازیت اندازی بر ماهواره ها به پدیده ای دائم تبدیل شده است."

این بیانیه هشدار می دهد که جلوگیری از دسترسی به اینترنت و از سرگیری پارازیت اندازی بر پخش رادیویی موج کوتاه نیز عامل دیگری برای افزایش نگرانی در مورد تهدید آزادی رسانه ای است.
صادرکنندگان این بیانیه مشترک رسانه ای گفته اند که "از دوران جنگ سرد تا کنون، آزادی رسانه ای اینگونه با تهاجمی هماهنگ مواجه نبوده" و افزوده‌اند که پارازیت‌اندازی باعث اخلال در دسترسی مخاطبان در مناطقی شده است که از شمال اروپا تا افغانستان در یکسو، و شمال آفریقا در سوی دیگر گسترده است.
"گسترده و نیرومند"
بی بی سی به عنوان نمونه ای از تهاجم بر آزادی رسانه ای، به پارازیت اندازی بر برنامه های رادیویی موج کوتاه به زبان انگلیسی برای مخاطبان در چین اشاره می کند که تحولی جدید در این زمینه محسوب می شود. به گفته بی بی سی، پارازیت اندازی در این منطقه چنان نیرومند است که باعث اخلال در پخش برنامه برای کشورهای آسیایی همسایه چین نیز می شود.
اوایل سال جاری، بی بی سی به دلیل اخلال مکرر در برنامه های خود، پخش برخی از این برنامه ها برای شنوندگان در سریلانکا را نیز متوقف کرد.
پیتر هاروکس، رئیس اخبار جهانی بی بی سی، به تلاشی مستمر در ایران برای بی اعتبار کردن بی بی سی نیز اعتراض کرده است.
آقای هاروکس در عین حال گفته است که "با وجود پارازیت اندازی های مکرر، آمار نشان می دهد که مخاطبان بی بی سی فارسی از ۶.۷ میلیون نفر در هفته در سال ۲۰۱۲ به ۱۱.۸ میلیون نفر در هفته در سال جاری افزایش یافته اند و تعداد آنان تقریبا دو برابر شده است."
وی افزوده است که "این افزایش چشمگیر نشان می دهد که تلاش برای بی اعتبار کردن روند خبررسانی بی بی سی و ارعاب کارکنان ما نتیجه بخش نبوده و شهروندان عادی ایران برای دریافت اخبار از منبعی مستقل و قابل اطمینان، به بی بی سی مراجعه می کنند."
"متعارف"
در دوران جنگ سرد، پارازیت اندازی بر پخش برنامه های رادیویی برای مخاطبان پشت پرده آهنین امری متعارف بود اما با کاهش تنش، از میزان آن کاسته شد.
افزایشی که در سال های اخیر در زمینه پخش دیجیتال ماهواره ای صورت گرفته به معنی آن است که امروزه، مخاطبان در مناطقی که در آنها، رسانه ها با محدودیت هایی دست به گریبانند، می توانند از برنامه ایستگاه هایی استفاده کنند که حاوی نگرشی متفاوت نسبت به اخبار روز و تحولات فرهنگی است.
بی بی سی در همکاری با سایر ارائه دهندگان چنین برنامه هایی می کوشد تا برای مقابله با خطری که صنعت پخش ماهواره ای و آزادی رسانه ای به واسطه پارازیت اندازی با آن مواجه شده است، راه حل های فنی بلند مدت بیابد.
در سال ۱۹۹۳، مجمع عمومی سازمان ملل متحد به منظور افزایش آگاهی عمومی از اهمیت آزادی رسانه ای، روز ۳ ماه مه را روز جهانی آزادی رسانه ها اعلام کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر