۱۳۹۱ اسفند ۲۴, پنجشنبه

نگرانی‌های مسئولان از ناکامی تبلیغات دینی در میان مردم


.علل بی توجهی مردم به حضور در مساجد و نیز دلایل ناکامی تبلیغات اسلامی در میان ایرانیان
 سی و سه سال پس از استقرار یک حکومت اسلامی در ایران، هنوز هم مقامات مسئول تبلیغات دینی، از ناتوانی و شکست در گسترش فرهنگ دینی در میان نسل جوان صحبت می کنند.
به گزارش « محبت نیوز» به نقل از خبرگزاری فرانسه، اخیرن حجت الاسلام سید محمد سادات منصوری- رئیس "مرکز پاسخ گوئی به سئوالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی"، طی سخنانی ضمن اذعان به عدم موفقیت تبلیغات دینی در میان مردم، به علت یابی این ناکامی پرداخت و مدعی شد که «متأسفانه نهادهای ریشه‌دار و بنیادین تبلیغات دینی را به دلیل قدیمی شدن کنار گذاشته ایم و خواسته ایم از ابزارهای جدید استفاده کنیم ، بنابراین دچار مشکل در حوزه فرهنگ دینی شده ایم».
سادات منصوری، "یک کار غلط دیگر" را هم به این نکات اضافه کرد و گفت: «صدا و سیما را به مسجد و حسینیه تبدیل کرده ایم»؛ یعنی منبر و سخنرانی و اذان و هیئت‌های مذهبی را آورده ایم به صدا و سیما.
او این اقدام رادیو تلویزیون در انجام تبلیغات دینی را «گول زدن دیگران» توصیف کرد و گفت که می خواهند «افراد ساده لوح را گول بزنند که بگویند ما دینی کار می کنیم».
رئیس مرکز پاسخگوئی به سئوالات دینی در این سخنرانی تشریح کرد که منظورش از نهادهای ریشه دار و قدیمی برای تبلیغ همان مسجد است و اعتراف کرد که الان «نقش مساجد در کشور کمرنگ شده است».
درباره علت کمرنگ شدن نقش مساجد، کم نیستند مسئولانی که بطور مرتب اظهار نگرانی می کنند و این وضع را مورد انتقاد قرار می دهند.
سردار سید ضیاء‌الدین حزنی- فرمانده قرار گاه سازندگی کوثر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از جمله این منتقدان است. او در یک سخنرانی در گیلان از وجود ٧٠ هزار مسجد در کشور خبر داد که به روایت او ٦٠ هزار تای آن متعلق به شیعیان است و بقیه را سنی‌ها در اختیار دارند. اما نکته جالب در سخنان این سردار سپاه آنست که مدعی شده است از این ٦٠ هزار مسجد تنها ٣هزار تای آنها فعال هستند و بقیه آنها یعنی ٥٧ هزار مسجد، بعلت نداشتن روحانی و امام جماعت و نیز سیستم گرمایشی غیر فعال هستند و تنها در هنگام "برگزاری ختم اموات درب آنها باز میشود."
حیرت آور آنکه، این سردار قرارگاه سازندگی سپاه، که انتقادش به انفعال مساجد بود و اعتراف کرد که ده‌ها هزار مسجد در بسته در کشور وجود دارند، در این سخنرانی خواستار گسترش مسجد سازی می شود ، ضمن آنکه توضیح می‌دهد که هم اینک ٦٠٠ مسجد توسط قرارگاه آنها در حال ساخته شدن است و درخواست ساخت ١٢٠٠ مسجد دیگر هم به این قرارگاه ارسال شده است.
جواد اکبرین- پژوهشگر دینی در پاریس، درباره علل بی توجهی مردم به حضور در مساجد و نیز دلایل ناکامی تبلیغات اسلامی در میان ایرانیان، توضیح می دهد که عللی که مسئولان درباره ناکامی‌های تبلیغاتی خود ذکر می‌کنند ، در واقع پاک کردن صورت مسئله و پرداختن به حاشیه‌هاست.
بعقیده جواد اکبرین، اصل مشکلات از زمانی شروع شد که جمهوری اسلامی، دین را که گوهری تمکینی و اختیاری دارد به یک دین اجباری تبدیل کرد.
بعقیده اکبرین وقتی ما شعائر دینی را به نهادهای نظامی و انتظامی و امنیتی می‌سپاریم و مثلاً همین حجاب را بجای آنکه پدیده‌ای فرهنگی ببینیم، امنیتی می بینیم و گشت ارشاد برایش می گذاریم‌، نتیجه همین می شود که الان هست.
بعقیده جواد اکبرین، هرچه را ما اجباری کنیم جامعه پس می‌زند و نسبت به آن واکنش نشان می دهد؛ این واکنش را باید در کمرنگ شدن مساجد دید، باید در کم جمعیت شدن مساجد دید و مشکل را اینجا باید جستجو کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر